Μαρτυρίες | Ιστορικό Μυθιστόρημα | 100 ΧΡΟΝΙΑ από τη ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ | Εκδόσεις Κέδρος

1922-2022 | ΑΦΙΕΡΩΜΑ | ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΕΔΡΟΣ
Πώς αισθάνεστε που είστε τόσο μεγάλη συγγραφέας και σας αγαπάει ο κόσμος; Πώς το εξηγείτε;
Είχαμε στα μέρη μας έναν παππού, τον Όμηρο. Κι αυτός διηγήθηκε τον πόλεμο που έκαναν οι Έλληνες με τους Τρώες. Δεν πήρε το μέρος κανενός. Είπε τα σωστά. Αυτό έκανα κι εγώ. Νομίζω πως γι’ αυτό μ’ αγαπάνε.

(Από τη συνέντευξη της Διδώς Σωτηρίου στην κρατική τηλεόραση της Τουρκίας το 1992)

 
Ματωμένα χώματα (σκληρό εξώφυλλο)  Ματωμένα χώματα       ΔΙΔΩ ΣΩΤΗΡΙΟΥ     Farewell Anatolia  Οι νεκροί περιμένουν
ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΥ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΑΙΧΜΑΛΩΤΟΥ - ΣΤΡΑΤΗΣ ΔΟΥΚΑΣ

Η Ιστορία ενός αιχμαλώτου πρωτοδημοσιεύθηκε το 1929 και είναι μια από τις  σημαντικότερες αφηγήσεις της περιπέτειας όσων δεν μπόρεσαν να διαφύγουν  έγκαιρα από τη μικρασιατική ακτή το 1922.

Είναι ένα μικρό αριστούργημα. Η απλότητα του όλου κομματιού είναι μοναδική.  Τύποι περνούν και χάνονται, αρπαγμένοι με μια μονοκονδυλιά. Στάζει η ζωή, στάζει  η αλήθεια - στάλλα στάλλα - από κάθε περιγραφή.
Φώτος Πολίτης, Ελεύθερον Βήμα, 10 Μαΐου 1929

Είναι ένα αληθινό διαμάντι· έχει μέρη που θαρρείς πως είναι Αγία Γραφή και Όμηρος· έχει και μια έξοχη αφιέρωση.
Φώτης Κόντογλου, Ελληνικά Γράμματα, 4 Μαΐου 1929
ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ ΣΤΗ ΣΜΥΡΝΗ - ΕΥΑΓΓΕΛΟΣ ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ
ΦΩΣ ΣΤΗΝ ΨΥΧΗ ΔΥΟ ΛΑΩΝ - Η ΕΠΟΠΟΙΙΑ ΔΥΟ ΕΘΝΩΝ

Η θάλασσά μας              Ittihat ve Terraki (Ένωση και Πρόοδος)              ΦΩΣ ΕΞ ΑΝΑΤΟΛΩΝ
 
Ο Ευάγγελος Μαυρουδής αφηγείται τη ζωή και τις περιπέτειες όχι μόνο μιας ελληνικής αλλά και μιας τουρκικής οικογένειας και από την άποψη αυτή αποτελεί το πιο περίπλοκο σε προβληματισμούς και το πιο φιλόδοξο στη στόχευσή του έργο για τη Μικρασιατική Καταστροφή.
Έρη Σταυροπούλου - Καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας Πανεπιστημίου Αθηνών

Ένα πολυφωνικό μυθιστόρημα χωρίς ιδεολογικές παρωπίδες.
Βαγγέλης Χατζηβασιλείου, Ελευθεροτυπία

Ένα έντιμο μυθιστόρημα. Σε βάζει μέσα σε μιαν ατμόσφαιρα την οποία δημιουργούν, όχι εικόνες και αισθήσεις, αλλά η δράση, η ταχύτητα των εναλλασσόμενων γεγονότων που επηρεάζουν αποφασιστικά τους πρωταγωνιστές.
Ελισάβετ Κοτζιά, Η Καθημερινή

Η Μικρασιατική Καταστροφή αλλιώς. Ο Μαυρουδής θα επιμείνει στην υποκειμενική ματιά, όπως και στον μικρόκοσμο των αντικριστών σπιτιών στη Σμύρνη, του ελληνικού και του τουρκικού, αναζητώντας και μια άλλη, συμπληρωματική της Ιστορίας, προσέγγιση στο μύθο Έλληνα ή Τούρκου.
Εριφύλη Μαρωνίτη, The Book's journal

Πέρα από την λογοτεχνική αξία αυτού του έργου, με την τριλογία αυτή ο Μαυρουδής κάνει μια υπέρβαση. Όχι απλώς φωτίζει τη δική μας ιστορική παράδοση αλλά καταφέρνει να διερευνήσει την τουρκική ματιά και τα δικά της τραύματα αποδεικνύοντας ότι ο Έλληνας σήμερα είναι έτοιμος για το πάντα δύσκολο ταξίδι της αυτογνωσίας, το ταξίδι της επιστροφής.
Εύα Αχλάδη – ιστορικός, Μικρασιατική Ηχώ
Ο ΥΠΑΤΟΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
ΣΩΤΗΡΙΑ ΜΑΡΑΓΚΟΖΑΚΗ
Ο ΥΠΑΤΟΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ


ΕΥΦΗΜΟΣ ΜΝΕΙΑ ΓΙΑ ΠΡΩΤΟΕΜΦΑΝΙΖΟΜΕΝΟ ΣΥΓΓΡΑΦΕΑ
ΤΟΥ ΠΕΡΙΟΔΙΚΟΥ «ΑΝΑΓΝΩΣΤΗΣ»

Σμύρνη 1919-1922
Κατά τη διάρκεια της τρίχρονης εκεί ελληνικής παρουσίας ο ύπατος αρμοστής Aριστείδης Στεργιάδης βρίσκεται στο επίκεντρο των εξελίξεων και της προσοχής όλων. Πώς αποτιμάται η θητεία του; Ποια ήταν η συμμετοχή του και ποια η ευθύνη του στα γεγονότα που οδήγησαν στη Mικρασιατική Kαταστροφή;
Πρέπει να πούμε ότι το μυθιστόρημα αυτό είναι πολύ πιο ενδιαφέρον από τα συνήθη «μικρασιατολογικά». Είναι πολυφωνικό, λεπτολόγο, γραμμένο με πλούσια και στιβαρή γλώσσα και η ματιά του δεν συντάσσεται με τα γνωστά εθνικά στερεότυπα.
Δημοσθένης Κούρτοβικ, Τα Νέα
 

Η Σωτηρία Μαραγκοζάκη καταφέρνει να δώσει μια πλήρη εικόνα μιας εποχής με λίγα λόγια να τιθασσεύσει το υλικό της και καταφέρνει επίσης σε μεγάλο βαθμό να μην παρασυρθεί από το πλούσιο υλικό της. Γιατί αναμφίβολα οι πληροφορίες που γίνονται γνωστές στον μέσο αναγνώστη είναι σημαντικές και ιδιαίτερα χρήσιμες για να γίνει κατανοητό και το συνολικό πλαίσιο ζωής της πολυεθνοτικής και ακμάζουσας Σμύρνης.
Σταμάτης Σακελλίων, Η Αυγή

Ο «Ύπατος της Σμύρνης» είναι ένα άξιο δείγμα μυθιστορίας, αρκετά κοντά στα αγγλοσαξονικά πρότυπα. Είναι ψύχραιμο, εμβριθές και πολυδιάστατο. Επιπλέον διαβάζεται ως μια πλάγια εξήγηση για το τι πραγματικά μπορεί να συνέβη στη Σμύρνη. Κάτι που ακόμα και σήμερα αποτελεί ένα εθνικό τραύμα και μια μεγάλη απορία. Εντέλει μπορεί ο Στεργιάδης να ήταν μια αμφιλεγόμενη περσόνα, το βιβλίο όμως που αναφέρεται σε αυτόν ακολουθεί μια μέση και… μεστή οδό.
Διονύσης Μαρίνος, Diavasame.gr
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗ, (1918-1922)
ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΗΣ
Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΕΝΟΣ ΣΤΡΑΤΙΩΤΗ, (1918-1922). Μια συγκλονιστική μαρτυρία για τις ελληνικές εκστρατείες


ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ-ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ
 ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ

[…]Οι μαρτυρίες και τα χρονικά εκείνης της περιόδου δεν είναι λίγα. Κανένα όμως δεν έχει τη συνέχεια των γεγονότων από το 1918 ως το 1922. Το ημερολόγιο του Αρβανίτη Χρήστου Καραγιάννη αποτελεί μια σπάνια συνεισφορά στην Ιστορία.
Η αξία του ημερολογίου του [Χρήστου Καραγιάννη] είναι μοναδική. Δεν έχουμε στη διάθεσή μας άλλο κείμενο που να περιγράφει το τέλος του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου (1918), την ελληνική εκστρατεία στην Ουκρανία κατά των Μπολσεβίκων (1919), την άφιξη ελληνικών στρατευμάτων στη Σμύρνη (1920), την πορεία προς τα βάθη της Μικρασίας ως την καταστροφή της Σμύρνης (1921-1922).
Tvxs.gr
 
Το αποτέλεσμα είναι μια συναρπαστική μακρυγιαννική αφήγηση εξαιρετικά σχολιασμένη. Καθηλώνει τον αναγνώστη και τον μεταφέρει όχι στους ηρωισμούς και τις ήττες του πολύχρονου πολέμου, αλλά στην καθημερινότητα του οπλίτη. [...] Σαν αναγνώστης ρούφηξα αυτό το βιβλίο.
Φώτης Βασιλείου, Frear.gr
 
Η εκπληκτική αυτή μαρτυρία, επεξεργασμένη από τον Φίλιππο Δρακονταειδή, συνοδεύεται από 168 καίριες υποσημειώσεις του, όπου εντοπίζονται και αποσαφηνίζονται όλα τα ονόματα, κυρίως στρατιωτικών, αλλά και τοπωνυμίων, χωριών, πόλεων και γεγονότων, τα οποία αναφέρονται στην αφήγηση. Αυτά που με τη σειρά τους, για να το πω έτσι, αποτελούν την ελληνική εποποιία εκείνων των χρόνων. Διαβάστε αυτό το βιβλίο. Αξίζει!
Ρήγας Καππάτος, Εφημερίδα των Συντακτών
 
Ένα κείμενο γραμμένο με τη δύναμη της απλότητας. Γεμάτο εικόνες, μνήμες, τοπία, πρόσωπα, συγκίνηση, γεγονότα, μάχες. Με περιστατικά ηρωισμού αλλά και καταισχύνης. Με αγάπη για την πατρίδα αλλά και με παράπονο για αυτούς που την εκφράζουν ως εξουσία. Ένα βιβλίο - εξομολόγηση δια χειρός ενός πιστού στρατιώτη που πείνασε, δίψασε και σκότωσε για να δοξάσει την πατρίδα και εκείνη τον άφησε να πεθάνει μόνος.
Κώστας Μαρδάς, ΑΠΕ - ΜΠΕ
ΜΙΑ ΑΝΑΣΑ Η ΖΩΗ. Θεσσαλονίκη, Μικρασία, Ιεροσόλυμα
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΑ ΚΟΖΑΝΙΤΟΥ
ΜΙΑ ΑΝΑΣΑ Η ΖΩΗ. Θεσσαλονίκη, Μικρασία, Ιεροσόλυμα
 
Μια γυναίκα σε αναζήτηση πατρίδας και ταυτότητας. Τρεις τόποι που καθορίζουν τη ζωή και τις επιλογές της: Θεσσαλονίκη, Μικρασία, Ιεροσόλυμα. Διαδοχικοί σταθμοί στη γεμάτη ανατροπές πορεία της φωτίζουν τη γεμάτη ανατροπές ζωή της.
 
Η συγγραφέας δεν επιμένει ιδιαίτερα σε περιγραφές συναισθημάτων και προσώπων. Αντιθέτως, η αφήγησή της εμπεριέχει μία αφοπλιστική απλότητα και μία φυσικότητα, αρετές οι οποίες καθιστούν το πόνημα εξαιρετικά ευκολοδιάβαστο και κινηματογραφικό. Η αναφορά της δε στα Ιεροσόλυμα, έναν τόπο ο οποίος σημάδεψε και την ίδια την ηρωίδα της, προσδίδει και κάποια πρωτοτυπία στο πόνημα.
Λευκή Σαραντηνού, Fractal
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ
ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΗ-ΚΑΛΑΜΑΡΗ
Η ΕΠΙΣΤΡΟΦΗ

 
Χτυπημένοι από τα γεγονότα της Μικρασιατικής Καταστροφής, η Κατερνώ, ο Στρατής, η Χρυσή, η Αννέτα, ο Λάμπρος και ο Νικήτας θα βρεθούν στο μάτι του κυκλώνα και θα γίνουν μάρτυρες της ανθρώπινης θηριωδίας.

Είναι ένα μυθιστόρημα με ιστορικό υπόβαθρο και δυνατά συναισθήματα που μέσα από την περιγραφή ενός οικογενειακού ιστορικού συνθέτουν το  πορτρέτο της τραγωδίας που έζησε ένας ολόκληρος λαός αλλά κι  ένα  πορτρέτο με τα ήθη και τα έθιμα του Ελληνισμού της Ιωνίας, τα οποία τα μετέφεραν και στη καινούργια πατρίδα τους. Έντονο, συγκινητικό, καταιγιστικό, κοινωνικό, ιστορικό, ανθρώπινο, ένα βιβλίο που σε καμία περίπτωση δεν θα έπρεπε να αφήσετε αδιάβαστο.
Γεωργία Χατζηχρήστου, Book Tales
ΜΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑ, ΔΥΟ ΠΑΤΡΙΔΕΣ
ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ ΣΕΜΕΡΓΕΛΗΣ
ΜΙΑ ΘΑΛΑΣΣΑ, ΔΥΟ ΠΑΤΡΙΔΕΣ

 
1878. Ένας άντρας που ζει ριψοκίνδυνα πέφτει θύμα ληστείας στα Χιώτικα, την πιο κακόφημη συνοικία της Σμύρνης. Ορκίζεται να πάρει εκδίκηση, αλλά, προτού καν επουλωθούν οι πληγές του, αναγκάζεται να αφήσει την κοσμοπολίτικη Ιωνία και να ταξιδέψει στην απέναντι πλευρά του Αιγαίου, στην επαναστατημένη Θεσσαλία.
Η σκοτεινή διπλωματία και η προδοσία των Μεγάλων Δυνάμεων καθορίζουν τη ζωή του Λεβαντίνου τυχοδιώκτη, ο οποίος προσπαθεί να σταθεί όρθιος σ’ έναν κόσμο που καταρρέει. Ισορροπώντας ανάμεσα σε δύο πατρίδες, θα επιχειρήσει να κλείσει όλους τους ανοιχτούς λογαριασμούς.

Ο συγγραφέας κατέθεσε σε αυτό το πρώτο του μυθιστόρημα την αγάπη του για την έρευνα και την Ιστορία, την αγάπη του για τον τόπο του, αλλά και την αγάπη του για τη λογοτεχνία.
Αθως Δημουλάς, H Καθημερινή
SOLOÚP ΑΪΒΑΛΙ
 
Βραβείο «COUP DE COEUR» των Γιατρών Χωρίς Σύνορα στη Γαλλία | 
ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΒΡΑΒΕΙΑ ΚΟΜΙΚΣ 2015 - 
Βραβείο καλύτερου Κόμικ & Βραβείο καλύτερου Σεναρίου

Το Αϊβαλί, το οδοιπορικό του Soloúp στη μικρασιατική πόλη, ήταν μια μεγάλη έκπληξη. Ο Soloúp ερευνά, διαβάζει, φωτογραφίζει, παντρεύει την παράδοση με τη σύγχρονη σκιτσογραφία, ακροβατεί ανάμεσα στο παρόν και στο παρελθόν και, θέτοντας πρωταγωνιστές τρεις Έλληνες Αϊβαλιώτες συγγραφείς, τον Φώτη Κόντογλου, τον Ηλία Βενέζη, την Αγάπη Βενέζη–Μολυβιάτη κι έναν Τούρκο, τον Αχμέτ Γιορουλμάζ, και με φόντο ματωμένα κεφάλαια της Ιστορίας, εστιάζει στο ανθρώπινο δράμα και συνθέτει ένα γκράφικ νόβελ που γοητεύει. 
Σπύρος Γιαννακόπουλος, Καθημερινή

Έχοντας ως σκευή προηγούμενα βιβλία που κινούνταν τριγύρω από το χώρο του underground, στο 
Αϊβαλί, ο Αντώνης Νικολόπουλος, προεκτείνει την τεχνική του, εμβαθύνει το βλέμμα του, μετατρέπει τα σκίτσα σε λόγο και το λόγο σε παλλόμενες σχεδιαστικές γραμμές. Η έκδοση είναι εξαίσια, ο Κέδρος έκανε άριστη δουλειά, το αποτέλεσμα επέχει τη θέση μαρτυρίας, οδοιπορικού ή μιας άλλης ανάγνωσης της Ιστορίας.
Διονύσης Μαρίνος, Fractal

ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΕΔΡΟΣ
100 ΧΡΟΝΙΑ ΑΠΟ ΤΗ ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ

Μαρτυρίες | Ιστορικό Μυθιστόρημα | 100 ΧΡΟΝΙΑ από τη ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ | Εκδόσεις Κέδρος Μαρτυρίες | Ιστορικό Μυθιστόρημα | 100 ΧΡΟΝΙΑ από τη ΜΙΚΡΑΣΙΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ | Εκδόσεις Κέδρος Reviewed by Dominica on Ιουλίου 18, 2022 Rating: 5

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Εικόνες θέματος από sndr. Από το Blogger.