Συνέντευξη με την συγγραφέα Βέρα Σαββίδη
Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΒΕΡΑ ΣΑΒΒΙΔΗ
Γράφει η Κυριακή Γανίτη(Dominica Amat)
Σημερινή μου καλεσμένη στην στήλη των συνεντεύξεων η συγγραφέας Βέρα Σαββίδη. Την ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο καί τις απαντήσεις της. Από τις εκδόσεις Οσελότος κυκλοφορεί το παιδικό της βιβλίο με τίτλο ''Ο Λεφτέρης έχει φ". Της εύχομαι να είναι καλοτάξιδο. Για όσους/ες επιθυμούν να το διαβάσουν,μπορούν να το προμηθευτούν είτε από το επίσημο site του εκδοτικού,είτε από κάποιο βιβλιοπωλείο.
Για να δούμε τι μοιράστηκε μαζί μας...
ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Πώς εισχώρησε το ‘’μικρόβιο’’ της συγγραφής στην ζωή σας;
Β.Σ. Τα «μικρόβιο»; Θα χρειαστεί να ανατρέξω στο μακρινό παρελθόν για να μιλήσω γι' αυτή την συνάντηση. Ήρθε στη ζωή μου σαν δώρο στα πρώιμα χρόνια, και από τότε η σχέση αυτή εξελίσσεται συνεχώς. Θα έλεγα πως συμπορευτήκαμε δημιουργικά.
Είναι γεγονός, πως υπάρχει μια μεγάλη ποικιλία χρήσιμων μικροβίων. Αυτά που αποτελούν σύμμαχο για την υγεία και το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Μας βοηθούν πολύ, χωρίς να το γνωρίζουμε. Για μένα προσωπικά, το «μικρόβιο» της συγγραφής ήταν ένα από αυτά, τα ωφέλιμα. Αποτέλεσε μια γέφυρα. Ίσως όχι μόνο μία, αλλά πολλές γέφυρες. Τα πρώτα χρόνια, μου πρόσφερε ένα μέσο έκφρασης που πιστεύω πως είχα απόλυτη ανάγκη. Το να πλάθω ιστορίες με τα κάθε λογής ερεθίσματα που λάμβανα ως παιδί. Πιστεύω πως συνέβαλε καθοριστικά σε αυτή μου την κλίση, η συγκυρία του να βρεθώ από πολύ νωρίς εκτός Ελλάδας, σε μια ξένη χώρα, όπου δεν γνώριζα τη γλώσσα και αισθανόμουν μια βαθιά ανάγκη να ανακαλύψω τρόπους ώστε να εκφραστώ και να επικοινωνήσω. Θυμάμαι πως πριν μάθω να γράφω, ζωγράφιζα τις φανταστικές μου ιστορίες και τις χάριζα στα άλλα παιδιά με τα οποία ήθελα να επικοινωνήσω. Ήταν ένας τρόπος να πάψουμε να είμαστε «ξένοι» μεταξύ μας. Στη συνέχεια, όταν επέστρεψα στον τόπο μου, βίωσα εκ νέου μια επανάληψη. Το να επινοώ ιστορίες και να τις παίζω, να τις ζωγραφίζω, να τις μεταφέρω γραπτώς στο χαρτί αποτέλεσε για μένα μια απολαυστική και ουσιαστική διέξοδο και μου χάριζε πολλά από αυτά που πάντα αναζητούσα.
Η συγγραφή μου έχτιζε γέφυρες. Με τον εαυτό μου, με τους άλλους, με τους ήρωες και τους αντιήρωες των παραμυθιών μου, με τους μαθητές μου στα θεατρικά εργαστήρια και στις ομάδες που συντόνιζα. Στο εξής, και με τους αναγνώστες του βιβλίου.
ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Κυκλοφόρησε πρόσφατα από τις εκδόσεις Οσελότος το παιδικό σας βιβλίο,με τίτλο ‘’Ο Λεφτέρης έχει φ’’. Να είναι καλοτάξιδο! Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι’αυτό;
Β.Σ. Σας ευχαριστώ πολύ. Ναι, πράγματι, ''Ο Λεφτέρης που έχει φ'' επιθυμεί πολύ να ταξιδέψει και να μοιραστεί την ιστορία του. Είναι ένα παιδί και συνάμα είναι ένα παραμύθι. Είναι το πρώτο που επέλεξα να προχωρήσει σε έκδοση, διότι η ιστορία του με κάποιο τρόπο, εμπεριέχει όλα μου τα παραμύθια. Είναι ένα παραμύθι σύγχρονο και διαχρονικό, πραγματεύεται θέματα ουσιαστικής σημασίας, που αφορούν τον άνθρωπο από πολύ νωρίς. Είναι γραμμένο με πολύ χιούμορ, με τρυφερότητα, με φαντασία, αλλά και μια διάθεση να θέσει έμμεσα ερωτήματα. Η αυτοεκτίμηση, η αποδοχή και η υπεράσπιση των δικαιωμάτων, είναι πρωτεύοντα ζητήματα, μα ο κάθε αναγνώστης εστιάζει στα θέματα που θεωρεί ο ίδιος σημαντικά. Το φ από το όνομά του, το οποίο κάποιοι απρόσκλητοι, κωμικοί επισκέπτες του το στερούν, από φόβο στη διαφορετικότητα και από απληστία, αντιπροσωπεύει ένα κομμάτι της ταυτότητάς του. Χωρίς αυτό οι λέξεις αποδομούνται και χάνουν το νόημά τους. Ο ίδιος κινδυνεύει να χάσει τον εαυτό του και την δημιουργική, φωτεινή του υπόσταση, η οποία δοκιμάζεται. Ευτυχώς, ο Λεφτέρης έχει ήδη λάβει αγάπη και αποδοχή μέσα από μια πολύ ουσιαστική σχέση, και αυτό θα τον οπλίσει με τη δύναμη που χρειάζεται για να συνομιλήσει με τις δυσκολίες του και να τις αντιμετωπίσει.
Πρόκειται για ένα βιβλίο που είχε την τύχη να εικονογραφηθεί με αγάπη και εξαιρετική ενσυναίσθηση από την Αλίνα Σαπρανίδου, η οποία απέδωσε με απίστευτο τρόπο την ιστορία του μικρού Λεφτέρη και τον συναισθηματικό του κόσμο.
ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Τί θα θέλατε να μεταδώσετε στα μικρά παιδιά μέσα από την ιστορία του βιβλίου σας;
Β.Σ. Πρωτίστως, αυτό που θα ήθελα να μεταδώσω είναι να εκτιμήσουν τον εαυτό τους και να σκεφτούν τι επιλέγουν κάθε στιγμή, με βάση την μοναδικότητά τους, τις αξίες τους, τις δυνατότητές τους. Μέσα από την περιπέτεια του Λεφτέρη, οι μικροί αναγνώστες, να πάρουν θέση για το τι σημαίνει να υπερασπίζεται κάποιος αυτά που αγαπά, αυτά που του προσφέρουν την δυνατότητα να εξελίσσεται, να μεγαλώνει, και να δημιουργεί, όντας ο εαυτός του.
ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Ποια υπήρξε η πηγή έμπνευσης της ιστορίας του βιβλίου σας ‘’Ο Λεφτέρης έχει φ’’;
Β.Σ. Ο Λεφτέρης ήταν παρών σε όλη μου την πορεία, και εμφανιζόταν με διαφορετικά κάθε φορά πρόσωπα, μα πάντα ερχόταν αντιμέτωπος με τις δυσκολίες του και τα εμπόδια, είτε αυτά ήταν εσωτερικά, είτε προέρχονταν από το εξωτερικό περιβάλλον. Αφουγκραζόταν αυτές τις εσωτερικές φωνές, τις αυστηρές και απορριπτικές, μα και τις άλλες, τις υποστηρικτικές, τις γενναιόδωρες. Ο Λεφτέρης, ο κάθε Λεφτέρης, βρισκόταν στο διάβα μου σε κάθε ομάδα που εμψύχωνα και συντόνιζα, με μαθητές σε σχολεία, εργαστήρια, φυλακές, κέντρα απεξάρτησης, έδινε έναν αγώνα να υπερασπιστεί την ταυτότητά του, να ανακαλύψει τον εαυτό του και την αλήθεια του, την θέση του μέσα στον κόσμο. Ο Λεφτέρης στο παραμύθι το πράττει με τον δικό του μοναδικό τρόπο και έχοντας τα δικά του εφόδια. Ο καθένας από μας πορεύεται με έναν Λεφτέρη που έρχεται αντιμέτωπος με κάθε λογής Οχιδεμπορήδες, Ολαταξέρηδες, και λοιπούς αρνητές οι οποίοι αμφισβητούν, απορρίπτουν, αναστατώνουν τη ζωή του, αλλά ταυτόχρονα του δίνουν την ευκαιρία να τους διαχειριστεί για να μετακινηθεί και να προχωρήσει.
ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Είναι τα βιβλία ο καλύτερος τρόπος, ώστε τα παιδιά να λάβουν χρήσιμα μαθήματα για την ζωή τους;
Β.Σ. Τα καλά βιβλία είναι ένας πολύ ισχυρός σύμμαχος στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης, της γνώσης, της ανάπτυξης της κριτικής σκέψης. Η λογοτεχνία παρέχει έναν αστείρευτο θησαυρό που μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη και στην ωρίμανσή τους, τα προτρέπει να διαμορφώσουν την δική τους αντίληψη για τον κόσμο, να αναπτύξουν την προσωπικότητά τους και τις κοινωνικές τους δεξιότητες. Εκτός από τον ψυχαγωγικό τους χαρακτήρα, τα καλά βιβλία ανοίγουν τους ορίζοντές τους, διευρύνουν την συναισθηματική τους νοημοσύνη και προσφέρουν ερεθίσματα και ισχυρό κίνητρο στο κομμάτι της δημιουργικότητάς τους.
ΕΡΩΤΗΣΗ 6: Πώς ένα παραμύθι δύναται να αναπτύξει την κριτική ικανότητα και σκέψη των παιδιών;
Β.Σ. Το σημαντικότερο στοιχείο που δύναται να συμβάλλει στην ανάπτυξη της κριτικής τους ικανότητας και σκέψης είναι πως μέσα στις ιστορίες που αφηγούνται τα παραμύθια, τα παιδιά αναγνωρίζοντας στάσεις και συμπεριφορές, ζυγίζοντας τις πράξεις των ηρώων και τις συνθήκες που τους τρέπουν σε αποφάσεις, καλούνται να σκεφτούν και να προβληματιστούν σχετικά με τις επιλογές μας. Μέσα στον φανταστικό σύμπαν των παραμυθιών συναντάμε μια πλευρά του εαυτού μας. Η διαπραγμάτευση γίνεται με τον εαυτό μας. Τα παραμύθια πραγματεύονται τα όρια και πάνω απ' όλα αφηγούνται μια ανατροπή. Μετά από περιπέτειες, και δοκιμασίες, διλλήματα, οι ήρωες καταφέρνουν να μετακινηθούν. Στο τέλος του βιβλίου θέτω κάποια ερωτήματα που σχετίζονται με τους «αρνητικούς» ήρωες, ώστε οι μικροί αναγνώστες να σκεφτούν και να αποφασίσουν ποια έκβαση προτιμούν για την δική τους μελλοντική πορεία.
ΕΡΩΤΗΣΗ 7: Είναι,τελικά,τα παιδιά οι πιο αυστηροί κριτές και το πιο απαιτητικό κοινό;
Β.Σ. Το αναγνωστικό κοινό εκπαιδεύεται είτε πρόκειται για παιδιά, είτε για ενήλικες. Τα παιδιά αγαπούν την ευρηματικότητα, έχουν αστείρευτη φαντασία, αυθορμητισμό και εκφράζουν με μοναδικό τρόπο μεγάλες αλήθειες. Τα σχόλια τους με εκπλήσσουν ευχάριστα και με ωθούν να σκεφτώ με κάποια αμηχανία πόσο ανάγκη έχουμε να σταθούμε στο ύψος τους. Η επιλογή βέβαια των βιβλίων που προορίζονται για το παιδικό αναγνωστικό κοινό, γίνεται κυρίως από ενήλικες και αυτό σχετίζεται με τα δικά τους κριτήρια. Αλλά τα ίδια τα παιδιά είναι εύστοχοι κριτές, έχουν ειλικρίνεια και αγαπούν τις καλές ιστορίες, τα χρώματα, τις εικόνες. Επίσης, ενθουσιάζονται να δημιουργήσουν μια συνέχεια μοναδική και απρόβλεπτη.
ΕΡΩΤΗΣΗ 8: Τέλος,θα μοιραστείτε μαζί μας μία ευχή για τα φετινά Χριστούγεννα;
Β.Σ. Θέλω να μοιραστώ την ευχή να διαφυλάξουμε όλοι την Ηλιαχτίδα μας, όπως έκανε και ο μικρός Λεφτέρης στο παραμύθι. Να καλλιεργήσουμε αυτά που μας οπλίζουν με δύναμη, ο καθένας τα δικά του φ, τις αξίες του, τα ιδανικά του. Και να προτρέψουμε και τα παιδιά να κάνουν το ίδιο. Όπως συμβαίνει στα παραμύθια, όπου η Αγάπη τελικά νικάει τον Φόβο.
Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας και τις απαντήσεις σας.
Με εκτίμηση, Κυριακή Γανίτη από το blog Dominica Amat
Β.Σ. Και εγώ σας ευχαριστώ πολύ για την όμορφη συζήτηση και την φιλοξενία στην αξιόλογη σελίδα σας.
Διαβάστε την κριτική μου για το βιβλίο εδώ:
Συνέντευξη με την συγγραφέα Βέρα Σαββίδη
Reviewed by Dominica
on
Δεκεμβρίου 23, 2022
Rating:
Δεν υπάρχουν σχόλια: