Συνέντευξη με την συγγραφέα Ολυμπία Νικολάου
Η ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑ ΝΙΚΟΛΑΟΥ
Γράφει η Κυριακή Γανίτη(Dominica Amat)
Σημερινή μου καλεσμένη στην στήλη των συνεντεύξεων η συγγραφέας Ολυμπία Νικολάου. Την ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο και τις απαντήσεις της. Από τις εκδόσεις Ελκυστής κυκλοφορεί το βιβλίο της, με τίτλο ''ΦρουΤίνο, Περιπέτειες στη χώρα των Φρούτων και των Λαχανικών". Της εύχομαι να είναι καλοτάξιδο. Για όσους/ες επιθυμούν να το διαβάσουν, μπορούν να το προμηθευτούν από κάποιο βιβλιοπωλείο, είτε από το επίσημο site του εκδοτικού.
Πάμε να δούμε τι μοιράστηκε μαζί μας...
ΕΡΩΤΗΣΗ 1: Από τις εκδόσεις Ελκυστής κυκλοφορεί το παιδικό σας παραμύθι με τίτλο ''ΦρουΤίνο, Περιπέτειες στη χώρα των Φρούτων και των Λαχανικών''. Να είναι καλοτάξιδο. Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια γι’ αυτό;
Ο.Ν. Σας ευχαριστώ πολύ για τις ευχές!
Το παραμύθι με τον Τίνο και την χαρούμενη φρουτοπαρέα του που κρατάτε στα χέρια σας προέκυψε μέσα από την πορεία όλων αυτών των χρόνων που εργάζομαι ως ψυχολόγος σε σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Είναι ένα παραμύθι που μιλά για τη διαφορετικότητα, τη φιλία, την ισότητα και τη συνεργασία με πολλή χαρά, χιούμορ και ζωντανές εικόνες που μας καλούν να ονειρευτούμε. Απευθύνεται σε παιδιά και όσους νοιώθουν παιδιά! Δε θα πω πολλά, διαβάστε το και κρίνετε εσείς. Ή μάλλον καλύτερα… αφήστε τα παιδιά να κρίνουν. Καλή ανάγνωση!
ΕΡΩΤΗΣΗ 2: Πώς αποφασίσατε να στραφείτε στην συγγραφή ενός παιδικού βιβλίου;
Ο.Ν. Δεν έγινε συνειδητά. Θεωρώ ότι η δημιουργία τις περισσότερες φορές πηγάζει αυθόρμητα. Τουλάχιστον αυτό συνέβη στη δική μου περίπτωση. Πάντα πίστευα ότι κάποια μέρα θα ξεκινήσω να γράφω γιατί ήταν κάτι που το έκανα από μικρή χωρίς όμως ποτέ να προχωρήσει περισσότερο. Δεν ήξερα τι θα είναι αλλά θα συνέβαινε. Έτσι λοιπόν μια μέρα μέσα στο πρώτο lockdown γεννήθηκαν οι ήρωες μέσα στο μυαλό μου. Λατρεύω τα παιδιά, δουλεύω με παιδιά, οπότε νομίζω ότι είναι το κοινό που θέλω να απευθυνθώ. Τα παιδιά σε μια εποχή που κυριαρχεί η τεχνολογία έχουν χάσει πολύ από την παιδικότητα τους. Το βιβλίο είναι ένα πολύ καλό μέσο για να αναπτύξουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητα τους.
ΕΡΩΤΗΣΗ 3: Ποια η πηγή έμπνευσης της ιστορίας του βιβλίου σας;
Ο.Ν. Πόσος χρόνος χρειάστηκε για να ολοκληρώσετε την συγγραφή του; Η πηγή έμπνευσης μου ήταν τα παιδιά που είναι απομονωμένα και νοιώθουν «διαφορετικά» είτε γιατί προέρχονται από μια άλλη κουλτούρα, είτε γιατί ξεχωρίζουν γενικότερα με κάποιον τρόπο από την πλειοψηφία. Μέσα στην χώρα των φρούτων και των λαχανικών υπάρχει αλληλεγγύη αποδοχή αλληλοβοήθεια, και αληθινή φιλία. Το βιβλίο γράφτηκε μέσα σε 4 μήνες κυριολεκτικά χωρίς να το καταλάβω.
ΕΡΩΤΗΣΗ 4: Τί θα επιθυμούσατε να ‘’κοινωνήσετε’’ στα μικρά παιδιά μέσα από την ιστορία του βιβλίου σας;
Ο.Ν. Όπως προανέφερα μέσα από τους χαρακτήρες στόχος ήταν να περάσουν στα παιδιά θεμελιώδεις αξίες όπως η ισότητα, η αλληλεγγύη, η αποδοχή, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, η συνεργασία αλλά και η αγάπη για το περιβάλλον και τον υγιεινό τρόπο ζωής.
ΕΡΩΤΗΣΗ 5: Ποια τα οφέλη της ανάγνωσης βιβλίων από μικρή ηλικία;
Ο.Ν. Τα οφέλη της ανάγνωσης βιβλίων από πολύ μικρή ηλικία είναι πολλαπλά. Σε πρώτη φάση όταν το νήπιο δεν μπορεί ακόμη να διαβάσει μόνο του, η ανάγνωση παραμυθιού από τους γονείς το γαληνεύει και ενισχύει το δεσμό μεταξύ τους. Καθώς το παιδί μεγαλώνει το βιβλίο του προφέρει προσφέρουν γνώσεις απλόχερα, αναπτύσσουν την κριτική σκέψη, τη φαντασία και την ικανότητα συγκέντρωσης. Φυσικά συμβάλουν σε σημαντικό βαθμό στον εμπλουτισμό του λεξιλογίου τους και στην δεξιότητα της προ-ανάγνωσης και προγραφής.
ΕΡΩΤΗΣΗ 6: Πώς ένα παραμύθι δύναται να αναπτύξει την κριτική ικανότητα και σκέψη των παιδιών;
Ο.Ν. Μέσα από την αφήγηση του παραμυθιού τα παιδιά παίρνουν ερεθίσματα και κάνουν ερωτήσεις. Οι γονείς και οι δάσκαλοι θα πρέπει να ενθαρρύνουν την περιέργεια των παιδιών. Μέσα από το παραμύθι έρχονται σε επαφή με κάποιες καταστάσεις που υπάρχουν και στον πραγματικό κόσμο. Καλούνται λοιπόν έμμεσα να σκεφτούν να εξετάσουν εναλλακτικές επεξηγήσεις και λύσεις.. Πολλά προβλήματα έχουν περισσότερες από μία λύσεις. Όταν τα παιδιά εξετάζουν πολλαπλές λύσεις, μπορούν να γίνουν πιο ευέλικτοι στοχαστές.
Το παραμύθι μπορεί να μετατραπεί σε παιχνίδι μέσα από δραστηριότητες που σχετίζονται με την ιστορία ή /και παιχνίδι ρόλων. Η κριτική σκέψη ενισχύεται και μέσω του παιχνιδιού. Μπορούμε να το προτρέψουμε για παράδειγμα να αλλάξει την ιστορία με το δικό του τρόπο.
Επιπλέον συγκεκριμένα ο φίλος μας ο Τίνο, η Φραουλίτσα και όλα τα φρούτα και τα λαχανικά στο τέλος της ιστορίας μας προσφέρουν διασκεδαστικές δραστηριότητες και γευστικές απολαύσεις που θα φτιάξουν και θα μοιραστούν με γονείς και φίλους καλλιεργώντας ταυτόχρονα την κριτική τους ικανότητα.
ΕΡΩΤΗΣΗ 7: Είναι, τελικά, τα παιδιά οι πιο αυστηροί κριτές και το πιο απαιτητικό κοινό;
Ο.Ν. Τα παιδιά είναι ειλικρινείς κριτές σε ότι συμβαίνει γύρω μας. Ακόμη και όταν μπορεί εμείς οι ενήλικες να πιστεύουμε πως δεν δίνουν σημασία, εκείνα παρατηρούν τα πάντα και έχουν και δική τους άποψη. Και ως αναγνώστες λοιπόν έχουν πολύ συγκεκριμένες προσδοκίες από ένα βιβλίο. Αν κάτι δεν τους αρέσει έχουν τον αυθορμητισμό να το δηλώσουν χωρίς να προσποιούνται. Είναι σίγουρα λοιπόν πολύ δύσκολοι κριτές αλλά και πολύ αληθινοί.
ΕΡΩΤΗΣΗ 8: Τέλος, τί θα συμβουλεύατε τους νέους συγγραφείς που επιθυμούν να γράψουν βιβλία για παιδιά;
Ο.Ν. Και εγώ σαν νέα συγγραφέας έχω να μάθω πολλά, οπότε δεν ξέρω αν είμαι σε θέση να δώσω συμβουλές. Αν θα έπρεπε να πω κάτι θα έλεγα να γράφουν παραμυθία σαν αυτά που ήθελαν οι ίδιοι να διαβάζουν όταν ήταν μικροί και να μην εγκαταλείπουν ποτέ τα όνειρά τους.
Σας ευχαριστώ πολύ
Με εκτίμηση
Ολυμπία Νικολάου
Σας ευχαριστώ πολύ για τον χρόνο σας καί τις απαντήσεις σας.
Με εκτίμηση, Κυριακή Γανίτη από το blog Dominica Amat
Διαβάστε την κριτική μου για το βιβλίο εδώ: https://www.dominicamat.gr/2024/06/blog-post_95.html
Συνέντευξη με την συγγραφέα Ολυμπία Νικολάου
Reviewed by Dominica
on
Ιουνίου 30, 2024
Rating:
Δεν υπάρχουν σχόλια: